Goede voornemens etc. etc.

filo

Zie me eens even diep diep diep in gedachten naar het plafond staren. Haast net zo diep diep diep als Legolas in LOTR.

HAPPY TWENTY FOUR-FUCKING-TEEN MY DEARS!!

Pak er nog even een oliebol bij en ga er lekker voor zitten, want hier volgt een quasi-filosofisch verhaal.

Vroegâh nam ik altijd van die ‘standaard’ voornemens: ik zou meer gaan sporten, meer voor school doen, meer gezond eten. Dat lukt dan altijd twee weken. Daarna val je terug in je oude patroon van minder dit, minder dat. Dat werkt dan altijd een beetje deprimerend: je wilde zo graag meer sporten, en dan heb je ‘nu’ al gefaald. Boehoe. Fuck your life. Et cetera. 
Omdat je zó veel dingen tegelijkertijd radicaal wil veranderen aan je levenspatroon, ben je haast gedoemd te falen. Daarnaast wil je zo graag méér, dat je er niet helemaal bij stilstaat dat dat soms niet helemaal past in je patroon – voor je meer kan sporten, moet je minder tijd besteden aan andere activiteiten. Niemand heeft per dag altijd een uur over. Dat uur moet je vrij máken. En dus minder X doen, zodat je meer Y kan doen. Als je ineens 3x meer Y1, Y2 en Y3 wil doen, moet je dus ook 3x minder X doen (zie. Ik heb wel opgelet bij wiskunde).

Toen had ik een periode waarin ik geen goede voornemens had, want je kunt altijd beginnen met iets beter doen – daar heb je de jaarwisseling niet voor nodig.
Nu denk ik er nog steeds zo over, maar ik heb wel één voornemen:

Ik wil meer leuke dingen doen.

Ik ga proberen meer uit m’n comfort zone te treden, meer dingen doen in m’n vrije tijd die míj blij maken. Meer naar de bioscoop gaan, meer met vrienden afspreken. Het staat bijna haaks op mijn vroegere, serieuzere voornemens, maar ik heb besloten dat ik het allemaal sowieso wat minder serieus ga nemen (want ja, yolo). Ik wil meer schrijven, meer creatieve dingen doen, meer filmavondjes houden met mijn huisgenootjes. Meer tijd met jullie doorbrengen, want jullie zijn lief en cool en inspirerend. Meer chillen bij m’n ouders en koken en hardlopen want hardlopen is fijn.

Het ideale aan dit voornemen is dat ik dubbelblij word als ik iets leuks doe, want 1) ik doe iets leuks en 2) ik hou me aan mijn voornemen! (ik zou hier weer een quasi-wiskundige formule van kunnen maken, maar ik zal het jullie besparen. Het is per slot van rekening nog vakantie). Win-win!

Oké, nu jullie. Wat zijn jullie voornemens? Misschien kunnen we elkaar wel aanmoedigen en steunen in deze barre tijden.

(dit is een vervroegde entry voor de 52 Columns Challenge, omdat ik hem geschikter vond voor 1 januari – vandaag dus. Als je het fijner vindt, kun je hem op vrijdag opnieuw lezen)

8 gedachten over “Goede voornemens etc. etc.

  1. Femke Yska

    Oeps, ik ben gedoemd te falen: heb hele standaard goede voornemens en ik heb er veel te veel. Maar ik ga er toch voor, lekker puh!

    Leuke dingen doen is altijd super belangrijk, ook een van mij 838894 goede doelen, oeps!

    liefs,
    Femke

    p.s: een heeeeeel fijn 2014!

    1. Rosalie Berichtauteur

      Uh-oh, nouja, misschien ben je een van die zeldzame mensen met genoeg zelfdiscipline om het wel te doen! En jij ook een fijn 2014! :D

  2. Rosalie Berichtauteur

    Thanks allemaal, jullie (hopelijk) ook een happy 2014! En succes met de voornemens (: minder geld uitgeven zou ik misschien ook wat hoger op m’n prioriteitenlijstje moeten zetten, haha.

  3. thestylesubmarine

    Ik wilde niet echt aan goede voornemens doen, maar ook ik ben ervoor gezwicht :’) ik wil vooral gaan sporten en mijn fotografie improven. Over dat eerste las ik een tof artikel bij jenniefromtheblog.com, wat ervoor zorgde dat ik vanmiddag een goede trap onder m’n kont kreeg, en over dat tweede wil ik nog een artikel gaan schrijven op m’n eigen blog omdat ik daar een tof artikel van zag op popphoto.com.

    Vorig jaar had ik een lijst van ongeveer 10 dingen (waarvan ik een behoorlijk deel best wel een beetje gefaald heb, zoals verwacht), maar omdat mijn 2014 waarschijnlijk/hopelijk best wel bewogen gaat worden, vond ik deze 2 meer dan genoeg. (:

  4. My writer's desk

    Wat leuk beschreven! Zo wil ik het dus ook, meer dingen doen wat me blij maakt en genieten! Dat doe ik al wel, maar het kan altijd nog meer. Wilt een mens niet altijd meer? Vervelend zijn we toch, haha.

Reacties zijn gesloten.