Een kijkje in het duistere verleden van mijn iTunes-bieb

g

Moet ik lachen, of heel hard huilen? En even voor de goede orde: ze staan op een vliegtuigvleugel. Ja, een VLIEGTUIGvleugel. #sexyboyz #gangsta / bron

Soms heb je zo’n moment dat je je INEENS die *cough* geweldige band herinnert. Die ene waar je vroeger zo héél erg fan van was, maar die je nu vergeten bent omdat je muzieksmaak veranderd is. Gisteravond keek ik de trailer van de Hangover (wat op zichzelf zo’n OHJA!-momentje was. Wat was ik vroeger fán van Bradley Cooper in die film! Binnenkort maar weer een Hangover-marathon doen, cuz yolo). Anyway, in daarin kwam dit nummer voor:

Hoor je die “maaaiaaa-ieeeeh, maaiaaa-aaah, maaaiaa-oeeh, maaiaaa-ahah”? (lekkere fonetische manier van omschrijven dit Roos, *clap clap*). NOU. Dat kwam uit dit nummer:

O-ZONE.

OH
MY
GOD

De elfjarige Rosalie kende de term ‘fangirl’ nog niet, maar als ik er nu op terugkijk, was ik overduidelijk een obsessieve fangirl van de Moldavische boyband.

En dan was er ook nog dít nummer, waar ik al helemaal weg van was:

OMG OMG OMG
MON DIEU
WAT IZ AIR.

En toen, toen werd de beerput pas echt geopend. Positief dan. Wat was ik een groupie vrougâh. En wat was mijn muzieksmaak anders dan nu. Haast radicáál anders. Dit hele O-Zone-avontuur inspireerde me om een tripje down memory lane te maken, maar dan via mijn iTunes-bieb. Want wat ik vroeger luisterde – ohmai. Iedereen die een beetje een beeld heeft van de muziek waarop ik nu losga: bereid je voor. Ik sta op het moment om het beeld dat je van mij als muziekfan hebt, volledig op z’n kop te zetten.

In den beginne werd de aarde gescha- [flashforward naar groep acht] luisterde ik, naast de magnifieke O-Zone, naar CH!PZ:

(vooral hun naam vond ik súper vet)

Ik weet nog dat ik op de fiets zat met een vriendinnetje, op weg naar de bieb (ja, zo’n bijna-brugpieper was ik, I luf big books). Haar vader stelde altijd playlists voor ons samen, waar we dan op gingen dansen. Ineens bedacht ik dat we bovenstaand meesterwerk nog niet in de playlist hadden staan! Dus toen hebben we het nummer de hele heenweg gezongen, gefluisterd-zongen in de bieb, en de hele terugweg gezongen. Zodat we het niet zouden vergeten. Oh de arme buurtbewoners die rustig in hun tuinstoel wilden genieten van de zomerzon en een glaasje ranja.

Daarnaast luisterden m’n zusje en ik om de een of andere reden naar de Red Hot Chili Peppers (niks tegen de Peppers, maar hoe dat in één playlist terecht kwam met Basshunter en CH!PZ is me een raadsel. Ik had een, eh, gevarieerde smaak, blijkbaar)

Vooral dit nummer vonden we superduper awesome geweldig.

Daarna volgde een saaie top-40-periode, waarin ik letterlijk ALLEEN MAAR de top-40 van DAT moment luisterde. Zodra een nummer niet meer in de (Amerikaanse, so hipsta!) charts stond, stond het niet meer op mijn iPod. Dus laten we ook even flashforwarden naar eind tweede klas, waarin ik een soortvan mijn eigen smaak begon te ontwikkelen. Met, jawel, LADY GAGA.

Wat was ik obsessief verslaafd aan dat nummer zeg. Ik kan de lyrics nog steeds meezingen (niet dat dat nou zo’n prestatie is. Maar dan nog. Ik was destijds erg trots op m’n songtekst-skills, oké)

Deze though. Dit was na Just Dance m’n fave. Maar check die clip even! Wat een meesterwerk (no sarcasm). EN ALEXANDER SKARSGARD. M’n favoriete Scandinaviër! WOOOHOOOO!

(fun fact: de allerallerallereerste cd die ik ooit gekocht heb, was van Lady Gaga. The Fame, om precies te zijn. Had erger gekund, toch?)

Naast El Gaga luisterde ik naar ‘alternatieve’ bands, zoals 3OH!3 (voor iedereen die nog steeds niet weet hoe je dat uitspreekt: three-oooooh-three):

(ik neem even een moment om te huilen over die thumbnail, brb)

OK ben ik weer. Dit nummer vond ik ook ge-wel-dig:

En en en Metro Station:

Ik weet nog hoe edgy en cool ik mezelf vond, omdat ik naast hun hits ook minder bekende nummers van hen luisterde, zoals:

Dit was zo’n beetje het begin van het eind (top-40-wise, dan). Ik ontdekte bands als AFI:

Alestorm (Schotse piratenrockband. Ja, echt)

en my precioussss, aka MUSE! Muse markeert echt het einde van m’n top-40 periode. Rond de vierde klas ontdekte ik ze, en tot op de dag van vandaag ben ik fan (zij het nu iets minder obsessief dan toen)

Supermassive Black Hole… Wat een meesterwerkje. Stiekem ontdekte ik dit nummer via Twilight, maar ssht.

Toevallig hoorde ik ongeveer een week later op TMF (ja! dat bestond toen ook nog!) Undisclosed, en toen was ik écht verloren.

En de muziek die ik nu luister, vind ik ook NU leuk, dus dat is niet zo interessant meer haha. Maar oké. Ik heb gebiecht. Heb mezelf aan jullie bloot gegeven. DUS NU IS HET JULLIE BEURT. Mochten jullie serieus zo geïnteresseerd zijn geweest in mij en mijn geweldige (*cough*) muzikale verleden, dan 1) props voor jullie en 2) eis ik ook wat juweeltjes uit de oude doos. Waar luisterden jullie vroeger naar? TELL ME. Dan kunnen we fijn samen om onze jonge zelf lachen :)

P.S. Oh, ja, eergisteren zei ik dat ik waarschijnlijk niets meer zou posten in 2013. SURPRISE TOCH WEL! I’m sooo changeable. En ik kon me echt niet inhouden, ik móest dit moment met jullie delen <3

10 gedachten over “Een kijkje in het duistere verleden van mijn iTunes-bieb

  1. Femke Yska

    WAUW DIT LIJKT MIJN GESCHIEDENIS WEL WEET JE. Ik herinner me als de dag van gister hoe ik ruzie had met mijn hartsvriendin omdat we bijde het blonde meisje uit chipz wilde zijn hahah. En Lady Gaga, die periode heb ik ook gehad, en de Muse periode ook, maar ik ben nu niet meer zo weg van Muse als eerst. Vind ze nog wel goed maar ze behoren niet meer tot mijn favorieten. Ik mis wel K3 in dit lijstje!

    liefs,
    Femke

    1. Rosalie Berichtauteur

      Haha toevallig dat we allemaal hetzelfde luisterden. Alleen K3 hè, dat heb ik dus nooit gesnapt. Ik heb helemaal geen K3-periode gehad ofzo :/

  2. Magali

    O-ZONE (noma noma yeeey noma noma yeey noma noma noma yeey!!!)!!! Bijna alles hiervan is precies waar ik naar luisterde, ZO grappig om terug te zien!! 3OH!3 en Metro Station was ik een beetje vergeten, haha. (En ik luister nog steeds heel veel Red Hot Chilli Peppers hihihi)

  3. Lisa

    Hahaha, ik had ook een vriendin die fan was van O-Zone! Dat vond ik toen al een beetje… raar :P Geldt eigenlijk ook wel voor andere dingen uit je lijstje haha, sorry. Bijvoorbeeld Metro Station, dat vond ik écht niet cool maar oké stiekem was ik toch wel blij als het op MTV voorbij kwam :’)

    Niet dat ik geen gênant muziekverleden heb – ik was zelf Groot Fan van Avril Lavigne…

    1. Rosalie Berichtauteur

      Haha Avril Lavigne heb ik nooit echt geluisterd. ‘Gelukkig’ vind ik de muziek uit deze lijst nu ook raar haha, op Muse na dan :’)

  4. Hannah

    Mijn muzieksmaak op de basisschool bestond vooral uit K3, M-Kids, Ch!ps, Kinderen voor Kinderen en High School Musical. En alles wat ik verder op clipjes.nl vond.
    Daarna begon ik de top 40 vooral te luisteren en redelijk veel Taylor Swift. Natuurlijk was ik ook helemaal obsessed met Bieber, inclusief volgeplakte muren.
    Nu is mijn muzieksmaak nog steeds een ramp, omdat ik veel oude nummers nog steeds graag luister door alle herinneringen, en verder eigenlijk bijna alles leuk vind.

    1. Rosalie Berichtauteur

      OOOH M-KIDS! JA DIE HEB IK OOK OOIT GELUISTERD. En nu ik erover nadenk… ooit ooit ooit vond ik Elize (?) ook tof. Oh god. En ben je echt geobsedeerd geweest met JB ja? Wow, dat is dus een periode waar ik net een generatie te oud voor was haha. Al is One Direction stiekem wel een guilty pleasure.

Reacties zijn gesloten.