Am I pretty?

Mirror, mirror on the wall.. / bron

Ik kwam pas dit artikel tegen op Girlscene. Bottom line: jonge meisjes posten een filmpje van zichzelf op Youtube, waarin ze het grote boze wereldwijde web de vraag stellen: ben ik knap? Om de een of andere reden raakte dit me. Misschien omdat ik twee jongere zusjes heb. Misschien omdat ik de onzekerheid zelf ook ken. Maar my goodness, waar is de grens?

Voor de goede orde: ik verwijt die meiden niets. Ik snap het. Ik snap het heel goed. Nog nooit heb je je  zo gemakkelijk kunnen vergelijken met anderen. Scroll eens door je Tumblrdash, kijk even op Facebook  of maak je dagelijkse rondje fashionblogs: overal zie je mooie meiden. Mooi, naar het schoonheidsideaal van onze samenleving. Is het dan zo vreemd dat je je zorgen gaat maken als je neus groter is dan die van dat meisje met 453 likes op haar profielfoto? Of onzeker over je buik gaat als je die bikinipost ziet van je favoriete fashionblogger?

De opties van internet zijn bijna ongelimiteerd, en zoals altijd zitten hier duistere kanten aan. Niet alleen worden we meer dan ooit doodgegooid met een onhaalbaar schoonheidsideaal, ook is de mogelijkheid er om, zoals deze meiden doen, gezichtsloze vreemden om hun ongezouten mening te vragen. Met een beetje geluk houden de vriendelijke mensen op YouTube het op een ‘ugh stop fishing for compliments!’, met een beetje meer pech word je keihard uitgescholden en voor lelijk uitgemaakt.

Waar we op een nieuw probleem stuiten – cyberpesten in zo’n beetje de puurste zin. Hoe halen die mensen het in hun hoofd zo gemeen te zijn? Om een al onzeker meisje zulke dingen toe te roepen? De maatschappij die zelf deze onzekerheid creëert, kotst nog eens over haar slachtoffers heen. Gatver. Want wie heeft überhaupt besloten dat we mooi moeten zijn? Dat de waarde van meiden en vrouwen recht evenredig is met hoe knap ze (volgens oudere, zichzelf superieur achtende blanke mannen) zijn?

Ik vind het zo ontzettend jammer dat uiterlijk nog steeds zo’n prominente plaats heeft in onze samenleving. En zo ontzettend frustrerend dat het een oneindig fenomeen lijkt, een onoplosbaar probleem, een state of mind die er amper uit te slaan is.
Tenzij we de volgende generaties de boodschap doorgeven, hen laten weten dat het leven niet draait om ‘mooi zijn’ van buiten, maar van binnen.

Preach it Winnie! / bron

6 gedachten over “Am I pretty?

  1. Lisa

    Inderdaad heel naar dat die meisjes het gevoel hebben dat ze dat moeten doen. En dat dit zulke weerzin oproept bij andere gebruikers dat ze vinden dat ze op deze manier moeten reageren, dat ook :(

  2. thestylesubmarine

    Mooi artikel, en superleuk plaatje van Winnie de Poeh <3 ik heb op de middelbare school eens een essaytje geschreven over plastische chirurgie (vast onderwerp wat je niet kon veranderen woopwoop!), maar uiteindelijk was ik met de research ervan vooral heel erg bezig naar hoe het één van de oorzaken is van ons fucked uppe schoonheidsideaal.

    Dat mensen (niet alleen meisjes) graag willen weten of ze als mooi worden gezien, okay. Dat ze een filmpje op YouTube met die vraag plaatsen, of iets anders vergelijkbaars doen, is misschien niet heel "handig" (immers, je hebt al een soort van insecurity in je, en online zal je ALTIJD wel een negatieve reactie krijgen – en voor de meeste mensen tellen die nou eenmaal veel zwaarder dan de positieve), maar tot daar aan toe.
    Maar dat mensen bewust iemand online de grond instampen, vaak ook nog anoniem. Dát vind ik heartbreaking. Dáár keert mijn maag zich van om. Ze zouden de situatie eens om moeten keren, kijken of die lullo's het dan nog leuk vinden.

    Ik ben eerlijk, maar zal nooit iets zeggen óm iemand te kwetsen of met de bedoeling om diegene een ongemakkelijk, onzeker gevoel toe te praten. Dat komt deels doordat ik weet hoe het voelt -zowel online als in real life-, maar ook doordat ik me gewoon normaal gedraag en er niet op uit ben (en dat ook nooit zal zijn) om iemand de grond in te stampen. Normaal zeg ik dit nooit, maar in dit geval vind ik dat ik het mag zeggen (hallo Mart Smeets-zegje): ze kunnen nog een voorbeeld aan me nemen.

    :)

    1. Katie Berichtauteur

      Oh god ik lees dit nu pas, sorry! Maar thanks voor je uitgebreide antwoord C: Jesh er mogen een hoop mensen een voorbeeld aan je nemen (*slijm slijm* nee zo bedoel ik het niet :’) En het is inderdaad heartbreaking, en ik kan er gewoon niet met m’n hoofd bij waarom je het die meisjes aan zou doen zo lullig te zijn :(

Reacties zijn gesloten.