Ontinternet-kuur

#wntb #wjnmk #truelove / bron

Ik ga op vakantie en ik neem mee … geen internet. Het was niet geheel bewust gedaan, maar ik zat twee weken zonder internet in de Franse Alpen. Tja, dat heb je soms. Pas toen ik veertien dagen lang geen mails kon checken, Whatsappjes kon versturen of artikels publiceren, realiseerde ik me hoe erg ik afhankelijk was geworden van internet. Hoeveel uren ik wel niet versleet met het refreshen van m’n mailbox of ‘researchen’ op Tumblr.

Het was wat extreem, van lang leve internet, ineens naar cold turkey, maar op een bepaalde manier heeft het geholpen. Ik kan nu veel beter afstand nemen van m’n laptop, voel me minder geneigd voor de tiende keer in een uur nu.nl te openen, en heb het lezen herontdekt (je weet wel, in van die papieren boeken. Geprinte pagina’s, samengebonden tussen een kaft…). Toen ik nog een klein Katie’tje was verslond ik drie boeken per week, maar de drukke student-Katie is meer bezig met het ‘lezen’ van Facebookstatussen en blogs. Niks mis mee, maar je mist wel wat literaire ondergrond.

Ik wil je niks aanpraten, maar zeg nou zelf, zo’n hele middag die je slijt in de “internetmolen” voelt een beetje als een verspilde middag. Het is zo’n dag waarvan je aan het eind denkt “Wat heb ik in de naam van het heilige spaghettimonster voor elkaar gekregen vandaag?”. En zelfs áls je die dag productief bent geweest, als je vijf artikels hebt gepland en twee essays hebt geschreven, denk je weer vol afschuw terug aan die kwartiertjes in de molen waarin je geen ene fuck hebt uitgevoerd.

Dus. Hoe komen we daarvan af? Men neme de stekker van de router, en men trekke hem eruit. Klaar is kees. Even een uurtje rust, zonder mails en appjes en tweetjes en andere afleidende shit. Tijd om een ouderwets boek op te pakken en weer eens lekker te gaan lezen. Geniet ervan.

Ik ga proberen iedere week een column te schrijven, om m’n skills te verbeteren. Ik heb dit omgedoopt tot de 52 Columns Challenge. Klik hier voor meer.
2 gedachten over “Ontinternet-kuur

  1. Sabrina

    Op wintersport heb ik ook een week zonder internet gezeten! Echt heftig om te bedenken hoeveel tijd je online besteedt! En zonder internet gaat je batterij ook drie dagen mee (:

Reacties zijn gesloten.