De herontdekking van de hemel

IMG_4618

Remember, die tijd dat we vijftien boeken moesten lezen voor onze literatuurlijst voor Nederlands? Het heeft me ergens toch geïnfecteerd met een liefde voor de Nederlandse taal. En nu ik op een internationale school zit waar we constant Engels praten, maak ik in mijn leesvoorkeur ineens een switch terug naar good ole’ Nederlands, m’n moedertaal met het rauwe randje en de grove GGGG. Nederlands is mooi. En Nederlandse literatuur is prachtig. Pas struinde ik wat rond langs de Utrechtse Oudegracht, en kwam in een hoekje uit met allerlei tweedehandsboekenwinkels. De hemel aan literair werk verkochten ze er, originele Nederlandse werken, vertalingen, alles!

IMG_4623

Zie hier mijn aankopen, voor nog geen tien eurie’s: De Gevarendriehoek van A. F. Th. van der Heijden, De groei naar volwassenheid van Margaret Maed en De Zaak 40/61 van Harry Mulisch.

IMG_4628

En kijk eens hoe fotogeniek mijn schatjes zijn :3

De Zaak 40/61 heb ik al willen lezen sinds m’n docent Nederlands hem in de vierde aanprees. Al die tijd heb ik het uitgesteld (lees: al die tijd vond ik een excuus om niet naar de bieb te hoeven fietsen). M’n vader is meer een Hermans-fan, we hebben slechts één werk (en twee exemplaren) van Mulisch, i.e. de Aanslag. Verder zijn alle boekenkasten thuis Mulisch-vrij. Dus m’n eerste, echte, eigen Mulisch, ja ja!

Van Van der Heijden wil ik ook al heel lang iets lezen. Thuis hebben we de Tandeloze Tijd #3, dus ik heb zelf maar nummertje twee gekocht.

En dan, Mead. De enige vrouw in de rij, en ook de enige niet-Nederlandse. Ik heb nu antropologie op de uni, en daar hebben we het al kort gehad over Margaret Mead. Dat vond ik zo interessant, dat ik haar boek niet kon laten liggen.

Wat is het laatste boek dat jij gekocht hebt? 

2 gedachten over “De herontdekking van de hemel

  1. Sabrina

    Wat een leuke boeken! Ik lees nu juist alleen maar Engels, omdat ik al die kilo’s aan boeken weg moet werken voor Nederlands, haha. Het laatste boek dat ik heb gekoch is ‘my sister lives on the mantelpiece’, echt een aanrader, maar wel in het Engels dus!

    1. Katie Berichtauteur

      Ohh daar heb ik wel eens van gehoord! Klonk wel goed. Misschien dat ik hem voor Sinterklaas vraag, thanks voor de tip (:

Reacties zijn gesloten.