“Het maandelijkse feestje”

large (2)

#yolo #partytime / bron

Er waren eens twee huppels, en ze zaten op een terrasje (ja, inclusief de zoete witte wijn met ijs).
Huppel 1: “Oef, ik heb zin in bitterballen.”
Huppel 2: “Ah ja, maar ik moet écht denken aan de lijn.”
H1: “Oh, zullen we vanmiddag effe een rondje gaan hardlopen anders? Dan hebben we ze er zo weer vanaf.”
H2: “Ik weet niet. Ik heb niet zo veel zin in sporten. Je weet wel, het maandelijkse feestje.”

HO. STOP. Er is niks feestelijks aan ongesteld zijn (behalve het goede excuus om die chocoladereep te kopen). Doe me een lol en noem ’t beestje bij de naam. “Ongesteld” zijn is niet eng of raar, en met je minstens twintig jaar levenservaring hoef je je echt niet te verbergen achter zo’n raar eufemisme.

Mijn moeder had vroeger een gymdocente die nog wel geloofde in het prachtsmoesje “Mevrouw, ik ben ongesteld, dus ik kan niet meedoen aan rugby.” Als een meisje naar haar toekwam en zei dat ze “zich niet zo lekker voelde”, dan zou ze reageren met “Ahhh, is het weer tijd voor M&M?”. M&M? Wat? Zo’n dertig jaar later zijn de bijnamen er niet beter op geworden. In de eerste hadden we het met mijn vriendengroep altijd over hoe we “OOOOOOOma” waren. De OOOOO van ongesteld, snap je ‘m? (nee, ik ook niet echt, wat ook de reden is dat ik het nooit gebruikte).

Waarom kunnen we niet gewoon “ongesteld” zeggen? Het is niet eens zo’n lastig woord. Geen letters om over te struikelen of rare constructies die je tong breken, het zijn verdorie maar drie lettergrepen. Zullen we even samen oefenen? “On” – “ge” – “steld”. Ik snap dat je in bepaalde situaties een eufemisme gebruikt (“We hebben Pluisje in laten slapen” klinkt minder heftig dan “We hebben pluisje een prikje gegeven en nu is-ie dood.” en “Hij had een slokje te veel op en heeft toen per ongeluk zijn blaas geleegd in een brievenbus.” is minder pijnlijk dan “Hij was straalbezopen en piste in een brievenbus.”) maar jongens, we zijn toch geen twaalf meer? Al je vriendinnetjes weten hoe het werkt, dus er is geen enkele reden om het allemaal mooier  te presenteren dan het is.

Laten we vanaf nu met z’n allen stoppen met de creatieve eufemismen, en alleen nog maar spreken over “maandelijkse feestjes” als het een écht feest is (met wijn), en geen clash van hormonen wat resulteert in een, eh, “bloederige strijd”.

Ik ga proberen iedere week een column te schrijven, om m’n skills te verbeteren. Ik heb dit omgedoopt tot de 52 Columns Challenge. Klik hier voor meer.
8 gedachten over ““Het maandelijkse feestje”

  1. Magali

    Leuk geschreven! Ik vind ongesteld alleen zo’n vies woord (om de één of andere reden). En nu voel ik me net 12, maarja. In het Engels klinkt het sowieso 100x beter!

    1. Katie Berichtauteur

      Ah, ja, ik snap je wel. Had ik eerst ook heel lang. JA, Engels. Gelukkig is het nu niet raar/random meer als ik het in het Engels zeg haha.

  2. Eva

    Ik ben het volledig met je eens. Ik vind het raar dat er zo geheimzinnig wordt gedaan over ongesteldheid. Mensen mogen gerust het maandverband in mijn rugzak zien zitten, ik ben nu eenmaal een vrouw die nog in haar vruchtbare periode zit, daar is niets geheimzinnig aan en daar zijn geen eufemismen voor nodig.
    Leuk geschreven!

    1. Katie Berichtauteur

      Thanks. En haha, ikr. Ik had een keer een tampon in m’n voorvakje, en iemand zocht een pen. Kwam later naar me toe “Hee, uhm, misschien moet je die tampon even niet in je tas doen? Want zo kan iedereen hem vinden.” … da’s toch juist handig :’)

Reacties zijn gesloten.