Hoi, ik ben Katie – of niet

namenbabbel

MS Paint-skills jongens!!!1!

Als je op een artikel klikt, zie je het er staan: geplaatst op XYZ door KATIE. Dus dat is mijn naam. Of, eigenlijk, dat is mijn internetnaam. Op m’n paspoort staat een andere naam. 

Op een mooie dag in mei (of juni) babbelde ik met een internetvriendin. We hadden allebei een crush op Matt (van Muse) en, aangezien we internetlol hadden haha yolo, doopte ze mij om tot ‘Katie’, naar Kate Hudson (Matt’s verloofde/vrouw). Die naam is sinds die tijd, nu al bijna drie jaar geleden, blijven hangen op de interwebz.

Eigenlijk was het eerst alleen m’n bijnaam op het Girlscene-forum (guilty pleasure). Tot ik deze blog begon. Om de een of andere reden stond het gebruiken van mijn échte naam, hoe mooi ik hem ook vond, me tegen. Het stond me in de weg, maakte alles ineens op een vreemde manier veel persoonlijker.

En dat is, nu ik erover nadenk, precies de reden dat ik hier Katie heet, en niet Rosalie. De dingen die ik hier post zijn niet alleen persoonlijk, het gevaar bestaat ook dat mensen het me té persoonlijk aanrekenen. Als ik IRL een klaagverhaal ophang over pepernoten in september, dan is dat vijf minuten in een conversatie die daarna twee uur over andere zaken gaat. Doe ik dat hier, dan zeiken we twee dagen over de kalender van Sinterklaas. Ik post hier slechts fracties uit wie ik ben, wat ik denk, wat me bezighoudt. Mijn échte, niet-virtuele persoonlijkheid is veel rijker en ronder dan mijn internetpersoon. Daar gaat het mis voor mij. Ik wil niet dat mensen denken dat ze Rosalie kennen, terwijl de enige persoon die ze kennen mijn schrijvende alter ego is – Katie dus.

Neemt niet weg dat ik jullie, lezertjes, heel erg dankbaar ben voor alle feedback en comments. Dus vat het niet persoonlijk op, dat namengedoe. Het is niet dat ik jullie mijn naam niet wíl vertellen, het gaat erom dat ik in onze relatie geen verkeerde verwachtingen wil scheppen.

Ik ga proberen iedere week een column te schrijven, om m’n skills te verbeteren. Ik heb dit omgedoopt tot de 52 Columns Challenge. Klik hier voor meer.

Edit 27-11-13: ik heb m’n naam weer terug veranderd naar mijn echte naam. Dus als je dit nu leest, is het niet heel relevant meer.

2 gedachten over “Hoi, ik ben Katie – of niet

Reacties zijn gesloten.